פיrוק חברות

חקירת עוולות בעלי עניין בחברות בפירוק

נכתב על ידי
עו"ד ורו"ח שמשון מרון

קונפליקט בעלי העניין

רבות דובר ועוד ידובר בנושא רגיש זה. בעלי ענין למינהם מעורבים לא אחת בנושאים רגישים הנוגעים לניהול השוטף וארוך הטווח של ארגוניהם, ולא אחת פוסעים הם על "גבול האפור". לא אחת בתום לב ולמען המטרה שנראית בעינם ראויה באותו רגע.

פעילותם זו עשויה להיבחן בעיניים דקדקניות ושונות עם הגיע החברה להליכי פירוק. בשלב הפירוק אמורה כל הפעילות להיבחן ע"י המפרק ו/או כל בעל תפקיד אחר מתוך זווית הראייה של סעיפים 373 ו – 373 לפקודת החברות. ככל הידוע טרם נצבר ניסיון רב בבחינת עוולות עפ"י סעיפים אלה בבתי המשפט בארץ. מטרת מאמר זה הינה להאיר את עיני הקורא בהתנסותו של הכותב בתיקי פירוק בהם כיהן כבעל תפקיד.

במסגרת התנסותו זו הגיש הכותב תביעות כנגד בעלי עניין בגין שורה של עוולות הנוגעות לנושא הנדון. תביעות אלה לא הגיעו בסופו של דבר לכלל דיון בפני ביהמ"ש, באשר בעלי העניין העדיפו "לסגור דברים" מחוץ לכותלי ביהמ"ש והשלישו לקופת הפירוק את כל הסכומים אותם דרש המפרק לצורך תשלום דיבידנד לכלל הנושים הבלתי מובטחים. בכך נחסך זמן ביהמ"ש, הנושים הבלתי מובטחים זכו לקבל את מרבית נשייתם בפרק זמן סביר מחד, ומאידך לא התבררה מהות העוולות בהיבט המשפטי בדרך של דיון ממצה בין כותלי בית המשפט.

המצב החוקי

שתי מטרות עיקריות להגשת תביעות בפירוק עפ“י סעיפים 373-373 כנגד בעלי עניין ונושאי משרה בחברה:

השגת פיצוי/השבת בצורה של כספים לקופת הפירוק והרתעה.

האחריות מכח סעיף 373 – אחריות פלילית ואזרחית כאחת. אחריות זו חלה אך ורק על דירקטורים בחברה ולא על נושאי המשרה האחרים. החוק האנגלי מטיל אחריות על כל מי שהיה ביודעין צד לניהול בכוונה לרמות. נטל ההוכחה חל על מבקש התרופה. רמייה לעניין זה – נטילת אשראי מספקים ו/או אחרים כאשר אין סבירות לפרעו כמתחייב, או מנהל בחברה הלוקח לעצמו הלוואה שקלית ללא ריבית ו/או הצמדה, ומחזירה כעבור פרק זמן בעוד החברה נוטלת אשראיים נושאי ריבית והצמדה.

לעניין הגדרת דירקטור, מרחיב הסעיף וקובע "דירקטור – בין בהווה ובין בעבר, לרבות מי שהדירקטורים היו רגילים לפעול לפי הנחיותיו או הוראותיו" אנשי מקצוע הנותנים ייעוץ לדירקטורים אינם נכנסים לגדר הוראה זו לאור הוראתו המפורשת של המחוקק בסעיף 55 לחוק החברות "… אין אדם נחשב כמי שהדירקטורים נוהגים לפעול לפי הנחיותיו או הוראותיו מטעם זה בלבד שהם פועלים לפי עצה שהוא נותן להם כמי שמקצועו בכך".

היקף האחריות לפי סעיף זה – בית המשפט מוסמך להרחיב את אחריותו של הדירקטור ולקבוע סנקציה מרחיקת לכת עד כדי "… ישא באחריות אישית ללא הגבלה לחבויותיה של החברה, כולן או מקצתן …"  האחריות מכח סעיף 373 רחבה בהרבה וקובעת כי:

  • כל מי שהשתתף ביזומה או ביסודה של החברה
  • מי שהיה או הינו נושא משרה בחברה
  • כונס נכסים, מפרק זמני ומפרק .

 

במסגרת אחריות זו כלולות הן הפרת אמונים והן הפרת חובת הזהירות. והתקבלו בעניין הזה תביעות בגין העוולות הבאות:

  • הפקת רווח שלא כדין ע"י יזם וע"י דירקטור. גם בעסקאות לרכישת דירות בתנאים חריגים ע"י בני משפחה ומקורבים.
  • ביצוע פעולה ע"י דירקטורים בניגוד למטרות החברה
  • חלוקת דיבידנד מתוך הון
  • ביצוע תשלום המהווה העדפה במרמה
  • נטילת שכר בלתי סביר ע"י דירקטורים המהווה נטילת מתנה מתוך הון החברה
  • קבלת עמלות יתר ע"י דירקטור כאשר נשללה בכך כניסתן לקופת החברה
  • מכירת נכסי החברה בסכום הנמוך מערכם הריאלי
  • פעולה רשלנית אחרת של דירקטורים.

למאמרים נוספים

דילוג לתוכן