עוולות בעלי עניין בחברות שבפירוק

חוב אישי של מנהל ודירקטור בגין שימוש פרטי בכספי החברה

נכתב על ידי
עו"ד ורו"ח שמשון מרון

מקרה בוחן : אף כי בסמוך לתחילת הפירוק עמד יתרת כרטיס החו“ז האישי של הנתבע על אפס, בחקירה מדוקדקת הוברר כי כרטיס זה שימש במשך שנים כמסלקה לצרכיו הפרטיים. בעוד החברה נמצאת דרך קבע במצב של משיכת יתר ובמרבית הזמן אף נשאה בריבית חריגה בגין חשבונה, הסב הנתבע בדרך זו נזקים לחברה, תוך הפרת חובותיו כלפיה.

באמצעות כרטיס זה נפרעו הלוואות פרטיות שנטל הנתבע בבנק, הופקדו כספים בתכניות חסכון ובקופות גמל פרטיות בהן הפקיד כספים כעצמאי. אמנם מעת לעת העביר הנתבע לחברה תשלומים ע"ח חובו, אך מעולם לא שילם כל תמורה, ריבית והצמדה, בגין "שרותי המימון" שנטל מהחברה.

כתב התביעה טען כי הנתבע השתמש בכספי החברה לצרכיו הפרטיים, בניגוד לאינטרסים של החברה תוך חריגה מהרשאה שניתנה לו ותוך הפרת חובותיו לחברה. עוד נטען כי הנתבע עשה בכספי החברה כבתוך שלו, ללא סמכות, ללא הרשאה ותוך הפרת חובות האמון והזהירות אותן חב לחברה. סכום התביעה בגין סעיף זה עמד על כ – 100.000 ש"ח , סכום שהיווה את הריבית התחשיבית על יתרות החובה בכרטיס החו“ז האישי של הנתבע.

המפרק העדיף את טובת הנושים והביא למחיקתן בהסכמה של התביעות שתוארו לעיל כאשר במקביל השלישו הנתבעים לקופת הפירוק את הסכומים שנדרשו להשלמת תשלום מלוא הדיבידנד לכל הנושים המובטחים ושבדין קדימה וכן תשלום בשיעור 85%  לכלל הנושים הבלתי מובטחים. 

ללא ספק, יכולתם האישית, הפיננסית, של הנתבעים לשאת בהסדר הנושים שהוצע ע"י המפרק ואושר באספות הנושים וע"י בית המשפט, הייתה תנאי הכרחי לסיומו של תיק פירוק זה. בהיבט האקדמי נימנע דיון משפטי שעשוי היה להיות מרתק הן באופיו והן בהשלכותיו התקדימיות.

עוד אוסיף בשולי הדברים – מעורבותם של רואי חשבון כמפרקים במסגרת פירוקים בפקוח בית המשפט מצומצמת עד מצומצמת ביותר. כך גם מעורבותם כאנשי מקצוע המלווים מפרקים שהנם משפטנים. נטיית בתי המשפט הנה בדר"כ למנות בשלב הפירוק הזמני משפטן, אשר עפ"י רב אינו אמון על הנושאים הכספיים והחשבונאיים, ועיקר מעיינו מוטה למימוש נכסי החברה שבפירוק.

בשלב הפירוק הזמני, קופת הפירוק הנה עפ"י רב ריקה, בכך נימנה המפרק שאינו אמון על הנושאים הכספיים מלשכור שרותיו של רו"ח. עובדי החברה שבפירוק והמקורבים למיניהם העשויים להוות את המקור הראשוני, החשוב והעיקרי לחקירת הפירוק ונסיבותיו )הן במידע שברשותם והן ביכולת להשלים מערכת דווח כספי שתיתן למפרק כלים בסיסיים ומהותיים בחקירותיו( נפוצים בסמוך לתחילת הפירוק לכל עבר – באופן שכל שנשאר בידי המפרק הנו לממש רכוש.

 בשיחות שקיימתי עם שורה של מנהלים בכירים במשק, אשר נכוו לא במעט מהתמוטטותם של לקוחותיהם, סבורים אלה, כי טוב הייתה עושה המערכת המשפטית לו הייתה ממנה יותר רואי חשבון כמפרקים בשלבי הפירוק הזמני ו/או מחייבת את המפרק המשפטן לשכור שרותיו המקצועיים של בעל מקצוע בתחום החקירתי לליווי המשך עבודתו.ולחילופין, בפירוקים אשר היקפם גדול מלכתחילה – מינוי עו"ד ורו"ח כמפרקים משותפים. זאת כאשר קודם לכל, בהיבט הפרקטי, חייבת להישאל ולהיבחן השאלה -היש ממי לתבוע בהיבט היכולת הפיננסית לשלם?

למאמרים נוספים

דילוג לתוכן