פיrוק חברות

הליך הגשת פירוק חברה ע"י עובדים

נכתב על ידי
עו"ד ורו"ח שמשון מרון

הליך הגשת פירוק חברה על ידי עובדים  

יתרונו הייחודי והמשמעותי של המשרד בנושא זה הנו בהיות עו"ד מרון גם רו"ח, הבוחן מעבר לצדדים המשפטיים גם את הנושא החשבונאי והכספי של תביעת העובד. 

מהניסיון רב השנים שלו בתחום, עולה כי לא אחת עובדים זכו לקבל עד כפל הסכומים שסברו שהחברה חייבת להם.  מכאן היתרון והחשיבות הרבה ביצוג העובדים בהליך הפירוק המבוקש על ידם ע"י מי שהינו גם עו"ד שהוא גם רו"ח.        

בגין ייצוג העובדים מול המוסד לביטוח לאומי – הכנה והגשת תביעות חוב העובדים למוסד לביטוח לאומי, לא יגבה המשרד שכר טרחה, אלא רק בשלב קבלת הכסף בידי העובדים וכאחוז מסוים כפי שסוכם מראש עם העובדים. יש להביא בחשבון כי מעת הגשת בקשת הפירוק ועד לקבלת הכסף מהמוסד לביטוח לאומי עשויה לחלוף תקופה של 6-8 חודשים.       

חלק גדול מבקשות הפירוק בימים אלה הנן בקשות המוגשות על ידי עובדי החברה. עפ"י רוב, עובדים, שלא קיבלו את שכרם זה מספר חודשים ולאחר שנואשו מהבטחות ה"יהיה בסדר" המושמעות ע"י הנהלת החברה, פונים באין ברירה להליך פירוק החברה באמצעות בית משפט.

בהליך הפירוק מובטח לעובדים שיקבלו את שכרם במסגרת הקבועה בחוק הביטוח הלאומי – זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגיד. במסגרת זו יכול כל עובד לתבוע גמלת פש"ר בה משולמים שכר (רכיבי שכר שונים) ופיצויי  פיטורין  עד לתקרה הקבועה בחוק ועומדת כיום (2020) : שכר ופיצויים – 114,452 ובנוסף  סכומים שלא הועברו ע"י המעביד לקופות פנסיה / גמל / קרן השתלמות עד לסך  17,608 ₪  

המוסד לביטוח לאומי שישלם לעובדים את גימלת הפש"ר הקבועה בחוק  ללא קשר  לכמות הכסף שיש בקופת הפירוק. כלומר –  גם אם אין בידי החברה ו/או בקופת הפירוק המנוהלת ע"י המפרק ולו פרוטה, העובדים יהיו זכאים עם הגשתם תביעתם לקבלת שכר ופיצויים עד לסכום גמלת הפש"ר הנ"ל. ראוי להדגיש כי הגשת תביעת חוב העובדים למוסד לביטוח לאומי היא פעולה המצריכה הן ידע וניסיון משפטי והן ידע וניסיון חשבונאי בתחום חשבות שכר. שילובן של שתי מיומנויות אלה (משפטי וחשבונאי) מבטיחים שהעובד יקבל את מלוא הכספים המגיעים לו.

מה על העובדים לעשות לענין מימוש זכויותיהם לקבלת גימלת הפש"ר מהביטוח הלאומי ?

העובדים יפנו לעו"ד המתמחה בהליכי פירוק וייצוג עובדים מול המוסד לביטוח לאומי. באמצעותו יגישו בקשה לפירוקה של החברה. הבקשה תוגש לבית המשפט המחוזי בתחום שיפוטו נמצאת החברה אותה מבקשים לפרק. 

בשלב זה יידרשו העובדים לממן את ההוצאות הכרוכות בהגשת בקשת הפירוק – אגרות והוצאות למיניהן הכרוכות בעצם הגשת בקשת הפירוק (אגרת כונס הנכסים הרשמי, אגרת בית משפט , פרסומים וכו' ( כ – 5,000 ש"ח כיום ) וכן תשלום שכ"ט עו"ד בגין הכנה והגשת בקשת הפירוק (תלוי בהיקף בקשת הפירוק ומורכבותו –  בדר"כ לא סכום משמעותי כשהוא  מתחלק על קבוצת העובדים  מבקשי בקשת הפירוק.

למאמרים נוספים

דילוג לתוכן