בדיקת נאותות חשבונאית לעסק

פיrוק חברות

בדיקת נאותות לעסק

נכתב על ידי
עו"ד ורו"ח שמשון מרון

בדיקת נאותות לפני רכישת עסק

גם בחיים האישיים שלנו איננו מוכנים לרכוש חתול בשק, אולם, כאשר מדובר על החיים העסקיים שלנו, אנחנו זהירים אפילו יותר. לפני רכישת עסק, כמובן שנרצה לקבל פרטים רבים ככל האפשר, ובין השאר – נזדקק לביצוע בדיקת נאותות חשבונאית שהיא מורכבת יותר מהערכת שווי חברה

בדיקת נאותות חשבונאית תקטין באופן משמעותי את הסיכונים האורבים למשקיע ברכישת עסק, חברה או ארגון. בבדיקת הנאותות נבדקים לעומק ובאופן יסודי קריטריונים מהותיים, שאי בדיקתם לפני הרכישה עלולה לפעול כבומרנג עבור הרוכש / המשקיע, כדוגמת התחייבויות נסתרות, למשל.

מה כוללת בדיקת נאותות חשבונאית?

בדיקה נאותות לעסק מכילה סקירה מפורטת של היבטים כלכליים-חשבונאיים הנוגעים לעסק שרכישתו נמצאת על הפרק וניתוח דוחותיו הכספיים. 

וזאת, מצד אחד, כדי לזהות ולאמוד את רמות הסיכון שברכישת העסק, ומצד שני, להתייחס לפוטנציאל הרווחי של העסק. באופן הגיוני, הרכב בדיקת נאותות חשבונאית משתנה מעסק אחד למשנהו (בשל הנתונים של העסקים השונים), 

אולם, ככלל, ניתן לומר כי הוא יתייחס בפירוט למספר נקודות עיקריות, כגון בחינת מערכת ספרי החשבונות של העסק, סקירת התחייבויות קיימות ועתידיות לעובדים בו, קיומן של ערבויות בנקאיות וחוץ-בנקאיות, קיום התחייבויות נסתרות או נכסים עודפים וזיהוי נכסים מוחשיים ולא מוחשיים העלולים להשפיע על התנהלותו, פעילותו ורווחיותו של העסק לאחר השלמת רכישתו.

לסיכום

לעיתים קרובות, בעלים של עסק העומד למכירה "מציירים" אותו כהרבה יותר פשוט ומוצלח ממה שהוא במציאות. ולכן, אם בכוונתכם לרכוש עסק, ארגון או חברה, אתם זקוקים לכמה שיותר פרטים על הגוף המסחרי שאותו אתם מתכוונים לרכוש, אבל לא רק מידע עכשווי או היסטורי, אלא כל פרט מידע שיעזור לכם להעריך את מה שצפוי לכם – את רמת הסיכון שאותה אתם לוקחים.

עורך דין ורואה חשבון  שמשון מרון – בדיקות נאותות והערכות שווי

שמשון מרון הינו עו"ד ורואה חשבון ותיק המתמחה בתחום של בדיקות נאותות והערכות שווי, ניהול בוררויות, פירוקים וכינוסי נכסים, מגוון רחב של שירותי ייעוץ בתחום המשפט המסחרי הן לחברות והן לעובדים ולנושים.

עו"ד ורו"ח שמשון מרון מלווה את הלקוח בכל שלבי התהליך כאשר הקו המנחה הנו תמיד טובת הלקוח ושמירת זכויותיו. שאיפה להליך קצר ונכון תוך חיסכון בהוצאות הלקוח, תוך עמידה עיקשת ולוחמנית על שמירת זכויותיו של הלקוח ומיצוי מלא של זכויותיו בכל הליך.

למאמרים נוספים

דילוג לתוכן